Det börjar bli trädgårdsdags

Våren verkar äntligen ha kommit till Stockholm, än ligger visserligen snön kvar på sina ställen och april kan ibland vara lite opålitligt vädermässigt men vårdagjämningen har nu passerat och på söndag är det dags att ställa om klockan till sommartid. Två rätt säkra vårtecken. Ett ännu tydligare vårtecken är att Stockholms andra trädgårdsmässa går av stapeln under helgen.

För oss som har trädgård (och är intresserade av odling bör jag kanske tillägga) börjar det bli hög tid att börja planera sommarens odlingar. Vill man börja tidigt är studier av frökataloger och trädgårdsböcker ett bra sätt att komma igång. Är man intresserad av vilka fröer som fanns i början av 1900-talet eller vill ha en trädgård som kanske bara har växter från den period när trädgården ursprungligen anlades har biblioteket även en hel del äldre frökataloger i vår samling med varukataloger. Vill man ha ännu äldre material har vi tillexempel Den swenska frö-samlaren, eller Kårt underrättelse, om allehanda trägårds-fröns producerande under wårt swenska climat; trägårdarnes tillstånd sedan år 1740 av Peter Lundberg, en bok som även finns snyggt digitaliserad av Umeå universitetsbibliotek.

Mathilda

Det här inlägget postades i Aktuellt, Fritid, Hem & bostad och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Mathilda Ängkvist.