A reindeer is not just for Christmas

How to cook a reindeer – the reindeer recipe book (2011) är en bok som vi beställde redan i december. Av hänsyn till framförallt amerikanska besökare i museet avstod vi då för tillfället från att lyfta fram den här titeln. Det visade sig vara en känslig sak att kring jul sätta jultomtens Rudolf på menyn! En sentimentalitet som också förordets författare Mike Gilmore uppmärksammar: ”a reindeer is not just for Christmas”.

Den skandinaviska, och kanske särskilt den samiska synen på renen är något helt annat. Författaren Laila Spik har skapat en kokbok med 12 recept där utgångspunkten är det i den samiska kulturen så centrala djuret. Recepten baseras på kött, ben, blod och tunga, för givetvis ska så mycket som möjligt på renen kunna användas. Boken ska ses som en del i ett större projekt kring samiska råvaror. I kokboken finns också ett recept på barkbröd, en återkommande fråga i vårt bibliotek.

Mike Gilmore avslutar förordet med en utmaning till alla som känner att recepten på ren fortfarande känns tabu: ”take the risk: it´s worth it.”

/Annika

Det här inlägget postades i Mat & dryck, Seder & bruk och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Annika Peurell.

En kommentar till A reindeer is not just for Christmas

1. Hlin skriver:

Nämen nu! Ska man smussla med sin egen kultur i sitt eget hemland bara för att några överkänsliga amerikaner kan råka komma förbi?!? Ska vi även undanhålla dom det faktum at tomten kör bock – och även är en bock – på sina håll i Skandinavien?! Eller – huh! – att vi öppnar paketen ”redan” på julafton!?

Snälla sluta med detta pinsamma larv! Visa vad vi har och hur vi gör när det passar sig, och inte när det passar dom! Renmat hör julen till!