Vackra mönster

Vid en hyllstädning bland våra äldre mönsterböcker hittade jag denna lilla skrift från 1530, det är Opera nuoua che insegna a le done a cuscire : a raccamare & a disegnar : a ciascuno : et la ditta opera sara di grandevtilita ad ogni artista : per efser ildisegno ad ogniuno necessario : laqual cititolata esempio diracami av Giovanni Antonio Tagliente.

Det tunna häftet har någon gång under senare tid bundits in och till Nordiska museets bibliotek kom det 1943.Texten är på italienska men även om man inte förstår språket är bilderna fantastiska, om man ska döma av bilderna på första sidan innehåller boken mönster för vävning och brodering. Pappret är i bra skick men en hel del sidor har brännmärken.

/Mathilda

Det här inlägget postades i Aktuellt, Textil och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken. Skrivet av Mathilda Ängkvist.