Snart var det jul igen…

Ett säkert tecken på att det snart är jul är att granen på Skeppsbron börjar byggas. En rätt ståtlig sak som är jämn och tät som granarna i en amerikansk tecknad film.

Som man kan läsa i ett tidigare inlägg är jag inte så bra på att organisera det där med julfirande, men jag är mycket förtjust i julgransprydnader så varje år när skeppsbrogranen börjar sättas upp börjar jag planera hur min gran ska se ut. Eller i alla fall hur den skulle se ut om jag orkade gräva fram gran och prydnader som står någonstans långt in bland all bråte på vinden.

Vad har vi då här i biblioteket för den som vill fira en mer amerikansk jul? Vill du gå riktigt grundligt till väga och vill börja med att läsa om den Amerikanska julen ur ett historiskt perspektiv har vi The modern Christmas in America : a cultural history of gift giving av William B. Waits och The American christmas :  a study in natural culture av James H. Barnett.

Vill du istället ha tips på hur du firar en kitschigare jul kanske Merry kitschmas : the ultimate holiday handbook av Michael D. Conway är något för dig. Här får du dels recept på både fruktkakor och drinkar och sen en del förslag på annat fint pynt som bordsgranar och julstrumpor. Allt med detaljerade beskrivningar på hur du gör det själv.

Sen har vi självklart kvar den pålitliga Parties : a magazine of decoration, costumes, games, refreshments som kan ge förslag på allt från hur du pyntar ditt bord, belyser ditt hus, slår in fina paket eller hur du spelar bridge på bästa sätt.

/Mathilda

Det här inlägget postades i Aktuellt, Seder & bruk och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Mathilda Ängkvist.