Min estniska vante

Som alla har upplevt så har denna vinter varit osedvanligt långdragen och bister. Plötsligt var det ett hål i min fina vante som jag köpte i Tallin. Något måste göras och lösningen hoppades jag finna i biblioteket då ett av våra större fack i samlingen är Konsthantverk Textil.

Jag hittade mycket material men jag var inte riktigt nöjd, jag ville inte ha sy- virk eller sticktips. Min kollega Mathilda tipsade mig då om att titta på ett annat fack, Ekonomi  Huslig. Där hittade jag Svenskt Husmoderslexikon  – uppslagsbok för hem och familj som tar upp det mesta en svensk husmoder borde känna till på 1960-talet, en bok med handfasta råd och tips.

Mycket riktigt, i band 4 kan man läsa om stoppning av strumpor.

För att kunna stoppa hål och annat så kunde man i postorderkatalogen Åhlén & Holm AB från 1943 beställa både stoppgarn och stoppsvamp. Fler kataloger från Åhlén & Holm hittar man i biblioteket under facket Varukataloger.

Nu var det ju inte en strumpa jag skulle stoppa men jag kan tycka att principen för stoppning borde vara densamma som för en vante. Jag är helt enkelt tvungen att prova. Mer om det en annan gång.

Kajsa

Det här inlägget postades i Aktuellt, Hantverk, Textil och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Kajsa Lemon.

3 kommentarer till Min estniska vante

1. Zandra skriver:

Det får mig att tänka på en historia om en sedan länge avliden farbror i byn jag kommer från. Han tyckte att en granne hade så fin mössa och fick veta att den var beställd från Åhlén & Holm så han skrev till dem för att göra en egen beställning.
    ”Kära Åhlén & Holm, jag skulle vilja beställa en likadan mössa som Agust på mon har”

2. Pingback: Stoppningteknik « Mormors Verkstad

3. Pingback: Strumpstoppning | miiamaria