Kvinnliga amanuenser 1923

Bilden av Nordiska museets kvinnliga amanuenser ärvde jag då jag bytte skrivbordsplats i januari. Den är tagen utanför stora porten vid museets 50-års jubileum 1923, från vänster står Märta Upmark, Visen Lewin, Gerda Cederblom, Emelie von Walterstorff, Ragnhild Bergström, Louise Hagberg, Lalla Kugelberg, Lilly Åhmark, Laura Stridsberg, Ida Möller, Anna Rudbeck och Anna Lewin.

/Mathilda

Det här inlägget postades i Aktuellt, Museivetenskap och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Mathilda Ängkvist.

En kommentar till Kvinnliga amanuenser 1923

1. susann silfverstolpe skriver:

Märta Upmark var min moster. Hon var dotter till Gustaf Upmark d.y. som väl redan var chef för Nordiska Museet och Skansen vid tiden för fotot. Familjen bodde då på Sagaliden som de lämnade vid morfars död 1928.
    Gustaf Upmarks livsverk var den s.k. silverbibeln där han utredde det svenska silvrets stämplar. Själv har jag varit silveransvarig på Bukowskis sen 1977 och är nu efter pensionen senior advisor. Jag har haft mycket att göra med Nordiska museets silverexperter genom hela mitt yrkesliv. Kersti Holmquist ser jag som min mentor och bästa rådgivare och även med Per Falk har jag haft nära samarbete. Anna Womack är min nuvarande kontakt.

Märta Upmark arbetade hela sitt liv på Nationalmuseum där hon var amanuens på porträttarkivet och också hade ansvar för vissa av de kungliga slotten tex Gripsholm.
    Under min skoltid bodde jag inackorderad hos henne eftersom mina föräldrar bodde på landet. Tack vare Märta Upmarks stora kärlek till sitt yrke visste jag redan från min gymnasietid vad jag ville ägna min egen tid.
    Det var roligt att få denna bild i min dator. Flera av namnen är bekanta för mig genom moster Märtas berättelser.
    Vänlig julhälsning från Susann Silfverstolpe