Vintertid

Foto: Gunnar Lundh, Nordiska museets arkiv.

Har under flera år tänkt att jag borde prova på att åka utför eftersom maken och barnen gärna gör det. Själv är jag både höjd- och farträdd ( och från Skåne ) så jag har aldrig riktigt förstått vitsen med slalom, föredrar längdåkning. För att utmana mig själv så bestämde jag mig för att prova och det innan det magiska 40-års strecket.

Kollade om vi hade någon lämplig bok om skidåkning i biblioteket och hittade Friluftsboken – en bok om teknik och utrustning för svenskt friluftsliv från 1944, en bok som vänder sig till Sveriges friluftsfolk som det står i det inledande kapitlet. Boken tar upp olika vinter- och sommarsporter men jag var mest intresserad av kapitlet som handlade om skidteknik.

Med text och bilder får man lära sig om olika utförsställningar; normalställning, ställning med framvikt, hukad ställning, skråställning samt det viktiga avsnittet om bromsövningar! Man får också lära sig olika svängtekniska övningar, vad sägs om en plogkristianiasväng? Alla övningar är illustrerade med svartvita teckningar.  Det finns även ritningar för slalomfigurer för övningsslalom, tacksamt för en novis. Undrar om det faktiskt går att lära sig att åka utför med hjälp av boken?

Ps! Jag provade faktiskt att åka slalom dock utan hjälp från Friluftsliv. Romme Alpin, minsta backen som inte en ens gång var utsatt på en karta.  Och innan jag fyllde 40. Mission accomplished!

Kajsa

Det här inlägget postades i Aktuellt, Fritid och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Kajsa Lemon.