Sommarmat 1934

Nu är sommaren här och med den det förhoppningsvis varma vädret och vad kan väl vara bättre då än att ha picknick eller kanske grilla. Alltså tycker jag att det är dags att göra en djupdykning och se vad man kan hitta i biblioteket när det gäller trevlig sommarmat. Vi börjar med att titta närmare på vad 1930-talet har att erbjuda för smarriga recept.

Laga maten i det kärl den serveras i!

I boken Billig sommarmat. Praktisk handbok i allt, stort som smått, som rör sommarmatsedeln i staden och på landet från 1934 kan man till exempel läsa att sommaren bör ”bli en vilans tid, förenkla därför hushållsmaskineriet”, sätt att förenkla är t.ex. att använda färgglada dukar som håller sig fräscha längre, låta gästerna använda pappersservetter och så föreslås att man serverar maten i det kärl man använt vid tillagningen. För att underlätta för husmodern kan man även servera enrättersmiddagar, så att man inte behöver ägna så mycket tid åt sammansättande av menyer eller till matlagning.

Andra förslag är att inte koka all mat, eftersom det på sommaren passar bra att äta en del mat rå och att man överhuvudtaget bör basera matsedeln på grönsaker, mjölk och fisk. Boken innehåller även praktiska tips som hur man bör förvara maten om man saknar kylutrymme, att man bör ha pasta och ris hemma, att rester har en viktig roll om sommaren samt att man bör äta alla måltider ute. Annars har den ett ganska ordinärt upplägg och består av korta kapitel med olika inriktning, uppdelade efter kalla rätter, varmrätter, desserter osv. I boken ingår också ett lite längre avsnitt om konservering av frukt och bär. Det som kanske främst skiljer den här kokboken från moderna kokböcker är att rätterna är ganska försiktigt kryddade.

Ett kapitel som kanske känns lite främmande idag är det som tar upp vad man kan göra av sur mjölk, för ”sur mjölk i form av filbunke eller blandad med vispad grädde bör icke sommartiden saknas i våra svenska hem. Den serveras kall med ingefära, krossat hårt bröd eller starka pepparkakor”. Några andra förslag är surmjölksgelé, sur mjölkpudding och sufflé av sur mjölk. Enligt min kollega Christer bör man dock, om recepten ska gå att genomföra, använda opastöriserad mjölk.

I de kalla rätterna verkar gelé vara ett stående inslag, det finns bland annat recept på Hönsaladåb, Geléstek, ål i gelé och ägg i gelé.

Mathilda

Det här inlägget postades i Aktuellt, Mat & dryck och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Mathilda Ängkvist.