Svamptider

Att det är svampplockningstider har väl inte undgått någon, även om inte skog och mark finns nära tillhands för alla. Bekanta pratar om god svampjakt, tidningarna fylls av svamprecept och Facebook kryllar av inlägg med bilder på överfyllda svampkorgar. För korg ska svamp plockas i, inte plastpåse – det har jag hört mer än en gång dessa svampintensiva tider.

Även i radio är svamp ett aktuellt ämne, och naturligtvis också i bokhyllan. Carin Mannheimer tipsade i förra söndagens avsnitt av Mannheimer & Tengby i P4 om svamplitteratur i stället för skönlitteratur. Ett bra initiativ som vi hakar på för
svampböcker har vi också i detta bibliotek.

Vid en sökning på ”Svamp” i bibliotekskatalogen visar sig en oanad bredd. De förväntade receptsamlingarna och vägar till skogens skafferi finns det flertalet titlar av och där kan man stanna om finna och äta matsvamp var syftet. Om begreppet behöver vidgas varvas sedan kulturhistoria, etnobotanik och skogsvård: Flugsvampen och människanSvamp : som gift, drog och medicin i magi, sex och religion och Träskydd : bekämpning av hussvamp och andra virkesförstörande svampar.

/Annika

Det här inlägget postades i Aktuellt, Fritid, Mat & dryck, Vetenskap och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Annika Peurell.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *