Biblioteket flaggar för flaggor!

Den 11/11 öppnar utställningen Flaggor på Nordiska museet.  Utställningen kommer att stå fram till den 23/9-12. Flaggor har funnits länge, de äldsta avbildade är från 3000 f.kr, och har genom tiderna använts som ett sätt att visa makt och tillhörighet. I utställningen visas  nationsfanor, båtvimplar, föreningsfanor och andra olika typer av flaggor och när, var och hur de har använts. I anslutning till utställningen finns även möjlighet för besökare att lämna ”flaggminnen”.

I Sverige förekommer ordet flagga först 1565 under Erik XIV:s regering. Under århundraden hade man flaggat till sjöss men det var först under andra halvan av 1800-talet som flaggande började bli vanligt till lands. I Sverige har vi firat Svenska flaggans dag sedan 1916. Vill du läsa mer om Svenska flaggan och dess historia har biblioteket bland annat boken Svenska flaggans historia av Leif Törnquist, ännu mer om flaggor, vimplar och andra fanstyg går att finna på hyllfacket Heraldik.

/Mathilda

Det här inlägget postades i Aktuellt, Utställningar och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Mathilda Ängkvist.