Erik Wørts eller inte?

Jag och maken har ett sideboard hemma som vi köpt i en antikaffär i Vasastan för mer än tio år sedan. Proveniens okänd men ägarna trodde möjligtvis att det kunde vara från Danmark. Vi nöjde oss med det då det var stilen och formen vi var på jakt efter.

Åren gick, sen upptäckte maken av en slump när han satt och slösurfade på möbelsajter och möbelbloggar en bild på vårt sideboard. Även där var man osäker på ursprung men någon trodde att det var en dansk formgivare som hette Erik Wørts som hade formgivit det åt IKEA.

Så det gick vi och trodde ett tag. Till dess att maken mailade mig på jobbet och frågade om inte vi hade gamla IKEA-kataloger på jobbet från femtio- och sextiotalet. Och det har vi ju! Vi har en fantastisk samling av varukataloger inom olika områden och från olika tider.

I IKEA –katalogen från 1965 hittade jag vårt sideboard, kallat modell ULVÖ.  Erik Wørts har dock inte formgivit det. Han har däremot formgivit sideboardet på nästföljande sida i katalogen, kallat modell DANSKE.

”Naturligtvis har vi valt den ljusa eken till möbeln Ulvö, den är så luftig, att man inte får några massiva element i möbleringen.” IKEA-katalogen 1965, s. 126

Om modellen DANSKE , nedersta bilden, kan man läsa: ”En sober och elegant lyxmöbel som formats av internationellt välkände arkitekt Erik Wørts, Danmark.” IKEA-katalogen 1965, s. 127

Så  vem som formgivit vårt sideboard åt IKEA är fortfarande oklart men det var alltså inte Erik Wørts. Så nu vet ni det alla som undrat därute!

Kajsa

Det här inlägget postades i Aktuellt, Hantverk, Hem & bostad och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Kajsa Lemon.

2 kommentarer till Erik Wørts eller inte?

1. Malin skriver:

Hej! Har sex stolar hemma som ser ut att vara just de stolarna som finns på uppslaget med modellen Danske. Skulle bli väldigt glad om jag kunde få en lite bättre bild på detta för att kunna läsa texten. Tack på förhand. Med vänlig hälsning, malin

2. Kajsa Lemon skriver:

Hej Malin!

IKEA katalogerna har några år på nacken men jag ska försöka att skicka en bättre bild till dig. Du är även välkommen att besöka oss i biblioteket, vi plockar gärna fram katalogen till dig. Och är du nyfiken på vad vi har mer i biblioteket så är länken till vår katalog; http://nordmlib.nordiskamuseet.se/mikromarc/

Hälsningar,
    Kajsa