Mode på biblioteket

Vi i biblioteket gör gärna reklam för vår samling med modejournaler, för att enkelt kunna visa vad som finns i biblioteket har vi gjort en tidslinje som sträcker sig från 1787 till nutid. En stor del av tidningarna står ute i vår öppna samling och är lätt tillgängliga för besökare.

Ett annat material som vi inte talar lika mycket om men som nog är minst lika intressant är de trendguider som getts ut av Svenska moderådet, tittar man på hyllan ser det kanske inte så spännande ut men skenet bedrar. Svenska Moderådet arbetar med att analysera trender inom mode, livsstil och inredning och presenterar sen de färdiga analyserna i tryckta guider, färgkartor och digitala komplement. Är man intresserad av hur mode såg ut i Sverige under perioden efter 1980 är det ett mycket rikt material att studera.

Inför utställningen Guldknappen 1981-2011 som öppnar 10/6 har vi gått igenom, kompletterat och ordnat upp materialet. Sedan tidigare hade vi en stor del av de trendguider Svenska moderådet gett ut för dam, herr och barnkläder från 1981 och fram till 2007. I samarbete med Moderådet har vi nu kunnat kompletera en del av de saknade guiderna och kommer från och med nu att prenumerera på materialet. Eftersom det ingår en hel del lösa delar och tygprover står de i vår slutna samling, men vi tar gärna fram katalogerna om någon besökare vill bläddra i dem.

Mathilda

Det här inlägget postades i Aktuellt, Dräkt & mode och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Mathilda Ängkvist.