Fastlagsbulle, temla eller hetvägg?

De har synts länge i konditorierna nu, men nu närmar sig Fettisdagen (8/3). Den infaller samtidigt med Internationella kvinnodagen men jag kan säga att vi får betydligt fler frågor om semlor i vårt bibliotek än om kvinnodagen. Bolibompa ska baka semlor i TV och vill veta mer, utlandssvenskar vill ha ett
klassiskt recept och vilken kung var det nu som åt semlor så att han dog?

Visst finns det att läsa om semlor, bland annat i: Maria Maxén & Helena Waldetoft Lindroths Glad påsk 1995, Maria Öhrns Semlor 2006,  Dick Harrison och Eva Helen Ulvros Historiebok för kakälskare, 2003 och på museets hemsida.

Ofta är det sidospåren man lär sig mest på. Bekant för många med mig är att Ture Sventon är en temmelätare av stora mått, men är det bara jag som inte visste att han egentligen hette Sture Svensson?!

Ture Sventon föredrog temlor från Rotas konditori, vill man variera sig så prova recept på semlor från kokböcker i biblioteket författade av Warg, Hagdahl och Wretman.

/Annika

Det här inlägget postades i Aktuellt, Mat & dryck, Seder & bruk och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Annika Peurell.