Apropos Tunis och Tripoli

Så nära Europa och tidigt indraget i de europeiska maktspelen har de naturligtvis avsatt spår i litteraturen. Linnelärjungen Göran Rothman besökte Tripoli 1775 och Gösta Fraenckel företog en bilresa till Tunis, Tripoli och Alger 1930. Den 10:e Deutsch-innerafrikanische Forschungsexpedition var där och 1937 publicerades Ekade Ektab, die Felsbilder Fezzans. : Ergebnisse der Diafe 10 (10. deutsch-innerafrikanische Forschungsexpedition) nach Tripolitanien und Ost-Algier mit Ergänzungen der Diafer 12. aus Zentral-Algier av Leo Frobenius i serien Veröffentlichung des Forschungsinstituts für Kulturmorphologie i Leipzig. De avkalkerade hällristningarna är överväldigande. Men några spår av demokrati i den mening som formades på medelhavsstränderna mittemot står inte att att finna. Men jakt, fiske, odling, handel och mycket erotik. Precis som på nordens hällristningar.

Linnés lärjungarGöran Rothmans resa behandlas  utförligt i det 4:e bandet av det stora verket The Linnaeus apostles : global science & adventure, en lysande sammanställning av samtliga linnelärjungarnas efterlämnade handlingar, baserat på bl a Linnes egen kvarlåtenskap som residerar hos Linnesällskapet i London sedan svenska staten vägrat lösa in den efter Linnes död, en kulturpolitisk underlåtenhet som kan påminna om vår egen tid.

Gösta Fraenkel: En bilresa till Tunis, Tripoli och AlgerGösta Fraenckels skildring är en lätt och anekdotisk (bil)resa i 1930-talets värld och tänkande som jag bara läst delar av eftersom boken är osprättad, ett nöje som jag som tjänsteman naturligtvis överlåter på hugade läsare/låntagare. Man må dock inte bli förargad över språkbruket, det  är autentiskt 1930-tal.

Leo Frobenius’ Ekade Ektab är en magnifik foliant som tillägnats Benito Mussolini för benäget bistånd under forskningsexpeditionen 1932 (italienarna annekterarade Tripolitanien 1911). Få anade ännu oråd. Knappast heller föreståndaren för Nordiska museets allmogeavdelning fil.dr. Sigfrid Svensson som fick publikationen med en hälsning på försommaren 1938.

Habeter IIIc

CL

Det här inlägget postades i Aktuellt, Historia, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Christer Larsson.