Mjölk

Ur Delicious dairy dishes

I biblioteket har vi en stor samling med recept, både kokböcker och små broschyrer. Många av broschyrerna är reklamblad som försöker framhålla en produkt som överlägsen alla andra.

Ur Delicious dairy dishes

Ett exempel är detta amerikanska häfte, Delicious dairy dishes, från 1937 som vill visa nyttan med att använda mjölk. Skriften är utgiven av Borden-Wieland, ett amerikanskt mejeriföretag som startade 1857. Författarna inleder med att konstatera att mjölk är det ultimata livsmedlet då det är både billigt och nyttigt. Det var till och med så nyttigt att hushållen borde använda en fjärdedel av sin matbudget på mjölk och mejeriprodukter. Mjölk kunde  användas till det mesta, allt från frukostgröten till efterrätten.

Ur Förteckning över Mjölkcentralens mejeribodar samt några guldkorn för våra husmödrar, 1924

Även i Sverige arbetade man för att öka mjölkkonsumtionen, under 1920-talet bildades olika intresseföreningar varav en var föreningen Mjölkpropagandan. I biblioteket har vi bland annat Mjölkpropagandans receptsamling från 1939, där målet var att ge ut en samling recept där det var ”lätt att hastigt finna något som passar just för stunden” och ”särskild god hjälp får husmodern av den, då det gäller att variera på de rätter av mjölk och mejeriprodukter, ägg och grönsaker, som den moderna hälsoläran anser oundgängliga i en riktigt sammansatt vardagskost, och som följaktligen måste vara med även i festmaten.”

Mathilda

Det här inlägget postades i Aktuellt, Mat & dryck och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Mathilda Ängkvist.