Guldknappen

Omslag, Damernas värld nr 8, 1990.

Den 10 juni öppnar Nordiska museet utställningen Guldknappen 1981-2011.

I november 2008 tog Nordiska museet ytterligare ett steg i riktning mot att bli ett fullfjädrat modemuseum då tidskriften Damernas värld donerade sin Guldknappensamling till museet. Samlingen bestod av ett fyrtiotal klädesplagg och accessoarer formgivna av framstående svenska modeskapare som mellan åren 1982 till 2008 vunnit Damernas världs prestigefyllda modepris Guldknappen. Artiklar om vinnarna presenterades i Damernas värld i samband med prisutdelningen och finns nu sökbara och tillgängliga i fulltext.

Samlingens klädesplagg, ett vitt stil- och materialspektrum från cocktailklänning och skor från Nina Ricci till långbyxor från H&M, har nu dokumenterats i ord och bild och finns tillgängliga i Nordiska museets databas samt på DigitaltMuseum.

Väst från J.Lindeberg. Foto: Mats Landin, Nordiska museet

Under arbetets gång skickades en frågelista ut till samtliga pristagare med frågor kring det egna skapandet, synen på svenskt mode samt betydelsen av att ha vunnit Sveriges största designpris. Längre intervjuer gjordes med 12 av de 27 pristagarna. Efter att kontakt med samtliga designer skapats kunde även dräktsamlingen kompletteras så att alla utom en Guldknappenvinnare idag är representerad i museet med ett plagg eller outfit. På J.Lindeberg samlade man ihop ett litet team som hade till uppgift att hitta plagg från vinnaråret 2000, och från Paris budades en Marcel Marongiu-klänning.

Guldknappenprojektet lever vidare eftersom en ny vinnare utses varje år. Dessutom instiftades priset Guldknappen Accessoar 2010, vilket betyder att Nordiska museets samling varje år kommer att utökas med både en outfit och en accessoar från vinnarna. De senaste tillskotten är klädesplagg från Hope samt halskedjan Homo Sapiens formgiven av Efva Attling, som båda fick utmärkelsen 2010. Även intervjuer med pristagarna kommer att göras.

/Zingoalla Rosenqvist

Mer om projektet går att läsa i artikeln Guldknappen – ett svenskt designpris av Zingoalla Rosenqvist och Elin Nystrand von Unge som publicerades i museets årsbok för 2010.

Är det någon som har äldre nummer av Damernas värld som de inte vill ha längre tas de tacksamt emot av oss i biblioteket!

Mathilda

Det här inlägget postades i Aktuellt, Dräkt & mode, Utställningar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Mathilda Ängkvist.