Reisebegleiter – resa lätt eller välförsett?

Inför sommarens reseäventyr är det dags att börja leta fram och damma av sina resväskor och andra typer av reseförvaring. Ska man packa i storstilad Hollywoodanda med ombyten för alla upptänkliga situationer (och helst med bärhjälp därtill) eller satsar man på att resa lätt med bara ett handbagage?

Alla typer av bagage i form av väskor, påsar, koffertar, hattaskar, beautyboxar och husdjursburar har under våren varit i fokus på Germanisches Nationalmuseum i Nürnberg. Utställningen Reisebegleiter. Koffer-Geschichten von 1750 bis heute är nyligen avslutad men har genererat en innehållsrik katalog som biblioteket förvärvat genom sina bytesförbindelser med museet i Nürnberg. Biblioteket har inte utställningskataloger till utlån, vilket innebär att exemplaret finns tillgängligt för att läsa, bläddra eller inspireras ur på plats.

Katalogen är helt på tyska utan sammanfattning på engelska, men även om man inte talar språket så talar bildmaterialet i hög grad för sig själv. Tidsspannet 1750 fram till idag ger förutom en väskstilhistorisk överblick också genom detta nischade tema en bild av den ökande rörligheten, människors resande och de nya möjligheterna att se världen. Mina egna svarta väskor ter sig urtråkiga i jämförelse med hur stiligt ett Flaschenkeller eller ett Reise- oder Hausapotheke skulle vara att fara omkring med, även om jag kan ana att det skulle bli ganska trassligt vid en säkerhetskontroll på en flygplats. Men nu var det förstås aldrig tänkt att dessa resesällskap skulle upp bland molnen, möjligen färdas med innovationen tåg eller ångbåt.

Trevlig resa!

/Annika

Det här inlägget postades i Historia, Resor och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Annika Peurell.