Magnifika miniatyrer!

Jag tänkte rivstarta höstens bloggande med att lämna två boktips. Jag har ända sen jag varit ganska liten älskat små saker och på senare år även gjort en del själv, inspiration finns lite överallt men den stora aha-upplevelsen kom när jag för några år sen såg bilder från Queen Mary’s Dolls’ House. Det har kommit ut en mängd böcker om dockskåpet som ritades av Edwin Lutyens för drottningen(Mary av Teck, 1867-1953) och stod färdigt 1924. Huset är stort och innehåller en enorm mängd föremål tillverkade av dåtidens främsta hantverkare. Här i biblioteket har vi The Queen’s dolls’ house av Linda Lambton som kom ut 2010.

En annan bok om miniatyrer som vi också har i biblioteket är Magnificent miniatures av Kevin Mulvany och Susan Rogers från 2008. Miljöerna Kevin Mulvany och Susan Rogers bygger påminner om de i Queen Mary’s Dolls’ House, de är otroligt detaljerade och man kan nästan tro att de är ”normalstora” men samtliga är byggda i skala 1:12. Miljöerna har de byggt själva men möbler och vissa inredningsdetaljer är beställningsarbeten.

Vi har även dockskåp här på Nordiska museet.

/Mathilda

Det här inlägget postades i Aktuellt, Fritid och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Mathilda Ängkvist.