Med eller utan sportkläder – London 2012

Sommarolympiaden i London 2012 närmar sig, förväntan är stor på en av årets stora idrottsbegivenheter. Detta avspeglas även i det material som också under sommaren fortsätter komma in till Nordiska museets bibliotek, även om det inte är högsäsong för bokförvärv. Årsböcker, tidskrifter och varukataloger kommer regelbundet och sport är just nu ett givet tema i flera av dem. Fångade min blick och mitt intresse gjorde den just inkomna brittiska tidskriften Costume – The Journal of the Costume Society med deras juninummer som fått en egen titel A Volume for the London Olympics.

Hur förhåller sig the Costume Society till sportrelaterade kläder? I vanliga fall är det inte det mest omskrivna ämnet men redaktionen menar att det är ”appropriate” med ett olympiskt temanummer just i år. I deras första temanummer någonsin släpper de också in artiklar från ickedräkt-historiker, ett resultat från ett tvärvetenskapligt samarbete vilket ger en ovanlig bredd i artikelinnehållet.

Inleder gör en artikel om det brittiska kvinnliga simlandslaget vid sommarolympiaden i Stockholm 1912. Därefter fortsätter ytterligare en artikel att berätta om sport, kvinnor och mode. Redan i titeln finns citatet: ”It´s possible to play the game marvellously and at the same time look pretty and be perfectly fit”. Det var i mångas ögon inte oproblematiskt att antalet kvinnliga sportutövare växte kraftigt under 1900-talet. En del i problemet var just kläderna de sportade i, plagg som kunde underminera det stereotypt kvinnliga, moderliga och väna.

Temanumret innehåller även artiklar om kläder och skor för fotbollsklubbar, Diego Maradonas numer museiinmärkta fotbollströja, om fotografi och en sammanställning av artiklar om sportkläder publicerade i Costume 1968-2008.

Den för tidskriften kanske mest oväntade artikeln är den som egentligen inte har med dräkt att göra: Decorative Dashes: Disrobing the Practice of Streaking. I brist på översättningsförslag av termen så lånar jag författaren Gooffery Z. Kohes definition: ”roughly defined as running naked in public”. Om streaking och sport, kropp och nakenhet med några kända exempel. Kanske blir det fler exempel att se fram emot (?) under kommande veckor, den 27 juli är det dags i London!

/Annika Peurell

Det här inlägget postades i Aktuellt, Dräkt & mode, Fritid, Historia och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Annika Peurell.