Fredriksdal

Om man har vägarna förbi Helsingborg i sommar så är det trevligt att göra ett besök på Fredriksdal.

Fredriksdal museer och trädgårdar är ett friluftsmuseum med en herrgård från 1787, parker, byggnadshistoriska delar och en botanisk trädgård. Här finns även en friluftsteater som invigdes 1932. Fredriksdal öppnades för allmänheten 1920 då Fredriksdal donerades till Helsingborgs stad av den sista ägarfamiljen som bestod av konsul Oscar Trapp och hans fru Gisela.

I boken Fredriksdal – fyra årstider för alla sinnen – four seasons for all senses får man under ett år följa det arbete som bedrivs på Fredriksdal idag, från vår och sommar till höst och vinter.

Och mycket finns att göra. Herrgården var ursprungligen tänkt som en sommarbostad åt dykeridirektör Fredrik Wilhelm Cöster men blev så småningom en åretruntbostad. Enligt tidens ideal så anlades trädgårdar i fransk stil med geometriska mönster i klassisk barockstil och engelsk stil med en mer naturromantisk inriktning med slingrande stigar och träd och buskar fritt växande. Trädgårdar som än idag finns kvar.

Man har även återskapat en köksträdgård så som den såg ut på 1850-talet med kulturhistoriska grönsaker, rotfrukter, bärbuskar och fruktträd. Det finns även en örtagård och en rosenträdgård med 500 olika sorters rosor, både gamla och nya sorter.

Vill man veta mer om trädgård och trädgårdsodling så finns det mer att läsa i biblioteket på hylla Ekonomi Trädgårdsskötsel.

Kajsa

Det här inlägget postades i Aktuellt, Biologi, Hantverk, Hem & bostad, Historia, Land & stad, Museivetenskap och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Kajsa Lemon.