Chokladfrossa och Pra-Ko-Ku

På Nordiska museet och för en hel del chokladentusiaster därute pågår nu nedräkningen inför årets Chokladfestival på Nordiska museet. Kanske kan den snart kallas för den årliga chokladfestivalen, den går av stapeln för 10:e gången i år och intresset tycks inte minska.
Choklad och sötsaker, konfektyr, snask eller godis – kärt barn har många namn och sökvägarna och ingångarna till ämnet om man vill läsa mer har varierat under årens lopp. För godsaker har sin självskrivna plats i vår bibliotekssamling. Vid en sökning i bibliotekskatalogen bara på ”choklad” blir det 41 träffar på titlar från 1700-talet fram till idag då chokladindustrin och chokladkännare producerar mer böcker i ämnet än någonsin tidigare.
Chokladen finns med i många fler böcker och tidningar än de 41 ovan nämnda träffarna, det gäller att veta vad man letar efter för att hitta rätt bland alla frestelser. I hyllan för Ekonomi Hushåll finns bland annat J.M. Erich Webers konditoriböcker. Den som en gång börjat bläddra i dem kommer att ha svårt att glömma den tyska konditorikonsten.
Praktische Konditorei-Kunst ”Pra-Ko-Ku” från 1926 och 250 Konditorei-Spezialitäten und wie sie entstehen från 1934 ger inspiration genom ett omfattande bildmaterial och även praktiska instruktioner för den som vill ge sig i kast med ett kakbak utöver det vanliga. Pra-Ko-Ku är femspråkig i löpande text, ett av språken är svenska.
Vem kan vara utan en födelsedagstårta med fruktbeläggning i biedermeierstil på en skär fondantyta pikerad av chokolad eller en Hindenburgtårta baserad på tunna chokolade-sandbottnar överstrukna med mandelnougat-creme?
Recepten finner du på plats i Nordiska museets bibliotek!
Bild ur 250 Konditorei-Spezialitäten und wie sie entstehen

/Annika Peurell
Det här inlägget postades i Aktuellt, Mat & dryck och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Annika Peurell.