Halloweenfest á la 1920-tal någon?

Här i biblioteket möter vi många intresserade människor, som snabbt ska ta reda på information eller vill fördjupa sig ordentligt, kanske i ett livslångt forskningsprojekt. Alla typer av frågor dyker upp och givetvis förekommer även vanliga frågor. Inte alltid samma frågor varje dag, men återkommande ämnen och sakfrågor som känns igen. Det är förstås en anledning till att bibliotekarier envisas med bibliografier eller idag i alla fall öppna URL:er till sökresultaten, varför göra om sökningarna gång efter annan? Hos oss kan vanliga frågor handla om allt från möbelstilar, landskapsrätter, byggnadsvård till hur vi firat årets dagar, exempelvis Halloween. Och hur man anordnar tidstypiska fester! Det glada 1920-talet ligger i topp, det är helt klart ett decennium som tilltalar festarrangörerna. Detaljer om vad som gällde då finns beskrivet i memoarer, i tidskrifternas annonser och artiklar, och vad som gick att köpa går att se i varukatalogerna. Kläder, makeup, parfym, menyer, dukningar, underhållning – det är detaljerna som gör det! Vill man på nästa fest känna sig som förflyttad till en novell av F. Scott Fitzgerald, då finns verktygen i biblioteket.

Såhär i höstrusket slår vi därför de två sista flugorna i en smäll och kombinerar den relativt vanliga frågan om Halloween med den vanliga frågan om 1920-talsfester. Vi rekommenderar ett temanummer från den amerikanska tidskriften Dennison’s Party Magazine. Decorations, costumes, games, refreshments. Temanumret innehåller något för alla åldrar – för er som provar: hör gärna av er efteråt!

/Annika

Det här inlägget postades i Aktuellt, Dräkt & mode, Fritid, Hem & bostad, Seder & bruk och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken. Skrivet av Mathilda Ängkvist.